BVR Harjoitukset 10.4.2020

Harjoitusten ja muiden lentojen debrief, analysointi ja mehustelu sekä lentovideot.
Bushmanni
Viestit: 390
Liittynyt: 21 Tammi 2015, 16:14
Paikkakunta: Kuopio

BVR Harjoitukset 10.4.2020

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » 11 Huhti 2020, 01:17

Tässä joitakin haja-havaintoja.

Useita osumia tuli tilanteissa joissa recommit tehtiin liian aikaisin tai ilman riittävää pystykomponenttia jolloin perästä tuleva ohjus onnistui vielä napsahtamaan vastapalloon. Tämän voi estää lentämällä sopivan kauan ohjusta karkuun jotta sen nopeus laskee riittävästi jotta nousevalla 180 asteen kaarrolla ohjus ei jaksa nousta perästä jotta siihen voisi törmätä. Sopiva aika karkuunlentämistä riippuu korkeudesta ja ohjuksen ampumaetäisyydestä. Noin 10-15 sekuntia on matalammilla korkeuksilla vähintäänkin riittävä mutta tämä kannattaa Tacviewin avulla katsoa itse joka korkeudelle ja väistötekniikalle erikseen kohdalleen.

Toinen tyypillinen tapa ottaa koppi ohjuksesta oli jatkaa vihollista (ja ohjusta) kohti ohjuksen ampumisen jälkeen vaikka rosvo oli alle 10 NM tai tuntemattomalla etäisyydellä mutta tunnetusti kuitenkin jossain ohjuksen kantamalla kuitenkin ja silti lennettiin ohjusta päin väistämisen sijasta. Kokemus on osoittanut, että vihollisen etsiminen tutkalla oman ohjuksen ampumiseksi kun vastustajan ohjus on jo matkalla on suurella todennäköisyydellä itsemurha ja parhaassakin tapauksessa jos rosvo löytyy niin oma ohjus ei saa sitä enää kuitenkaan kiinni kun rosvo on jo oman väistönsä aloittanut. Siksi siis on aina parempi vaan väistää vastustajan ohjus ampumatta omaa jolloin on vielä jonkinlainen mahdollisuus päästä karkuun tai kääntää roolit notch-to-merge taktiikalla tai rosvon onnistua tekemään joku virhe kuten lentää maahan ym. tohkeissaan ja siten selvitä tilanteesta.

30k ampumatilanteessa 15 NM osoittautui hyväksi nyrkkisäännöksi MAR etäisyydelle. (MAR = minimum abort range, pienin etäisyys josta vastustajan ohjuksia vielä voi päästä karkuun.). 30k 15 NM ja 40k 35 NM on iso harppaus kantamassa joten tässä kohtaa pitää tehdä vielä tarkempia testejä optimi ampumatekniikasta.

Vastustajien löytämiseen recommitin jälkeen ei teoriassa tänään kajottu muuten kuin debriefissä. Tämä oli useammalle ilmeisesti kompastuskivi joten pitää muistaa siihen keskittyä seuraavilla kerroilla tarkemmin. Tässä on paljon erilaisia nyansseja ja paljon switchologiaa joten sitä on hankala teoriassa opettaa kuin karkeasti. Ne jotka kokevat tässä haasteita voivat ottaa yhteyttä minuun tai muihin ilmataistelun kouluttajiin.

Perus periaatteet tutkan käytölle recommitissa on valmistella tutka ja SA ennen recommittia mahdollisimman hyvää tilaan. Ensinnäkin käsitys vastustajan sijainnista tulisi olla mahdollisimman hyvä jotta vastustajaa voi etsiä pienemmältä alueelta ja etsinnän osaa aloittaa todennäköisimmästä paikasta. Yksi oleellinen tieto on vastustajan suunta mikä tulisi olla recommitissa hyvin selvillä. Jos väistö on tehty tarkasti poispäin vastustajasta, voidaan etsintäsuunta katsoa extension aikana suoraan kompassista (HSI/SA page) suunta taaksepäin. Jos ohjus väistetään notchaamalla on etsintäsuunta 90 astetta sivulle, jne. Yksi tapa on laittaa vastustajan suunta merkille ohjusta ampuessa joko kompassisuuntana tai maamerkkinä (esim vuori/kaupunki ym. horisontissa).

Tutkan valmistelu ennen recommittia käsittää näytön skaalan asettaminen sopivaksi, yleensä 20 NM on hyvä. Sen lisäksi tutkan keilan leveys kannattaa säätää noin 60 asteeseen, bar asetus 4, (Hornetissa TWS moodi), keilan paikka kaartosuunnan puoleiseen reunaan ja etsintäkuvion korkeus maan pinnasta ylöspäin oletetulla vastustajan etäisyydellä. Jos oma väistö tapahtui vastustajasta poispäin, voidaan vastustajan olettaa olevan noin 10-15 NM etäisyydellä jolloin korkeus asetetaan 8 NM kohdalla osumaan maanpintaan tai 10 NM etäisyydellä vähän maan pinnan sisään. Tällä varmistetaan keilan osuminen matalalla lentävään vastustajaan vaikka tämä olisi onnistunut pääsemään hieman odotettua lähemmäksikin.

Recommitissa matalalla oleva vastustaja ilmestyy tutkan näytölle yleensä samantien kun nokkaa on käännetty sen verran että tutkalla on mahdollisuus nähdä rosvo. Jos rosvo ei heti ilmesty, jatketaan kaartoa kunnes nokka on rosvon oletetussa suunnassa ja annetaan tutkan keilata vielä pari sekuntia. Tämän jälkeen kuvio siirretään näytön toiseen reunaan ja annetaan tutkan käydä kuvio kerran läpi (2-4 sekuntia) jonka jälkeen etsintäkuvion korkeus asetetaan pykälää ylemmäksi (jos aikaisempi yläraja oli 9k niin alarajaksi asetetaan 9k). Tämän jälkeen annetaan tutkan jälleen keilata 2-4s ja jos mitään ei löydy siirretään keila näytön toiseen reunaan ja odotetaan taas 2-4s. Jos ei vieläkään ole mitään löytynyt on rosvo joko lähellä mergeä tai jo ohitettu. Tässä kohtaa seuraava liike on hyvin tilannekohtainen joten siihen on hankalaa sanoa mitään hyvää teoreettista neuvoa.

Jos rosvoa etsiessä saadaan RWR varoitus käännetään keila heti RWR:n osoittamaan suuntaan. Jos tutka ei 2s kuluessa löydä mitään käännetään keilaa ylös jos keila on maassa kiinni tai alas muussa tapauksessa. Jos kahdelta eri korkeusasetukselta ei löydy mitään laitetaan tutka WACQ moodiin samalla kun skannataan ympäristöä katseella koska oletettavasti rosvon kanssa mergeäminen on tapahtunut. Jos RWR antaa ohjusvaroituksen, ammutaan heti maddog slammeri RWR varoituksen suuntaan (jos tutka ei löytänyt maan pinnalta ketään, ammutaan ohjus 15 astetta yläviistoon) ja aloitetaan notchaus. Tässä kohtaa on viisasta käyttää paddle switchiä g-rajan kasvattamiseksi jos vauhtia on enemmän kuin 400 solmua jotta koneen ehtii kääntää notchiin ajoissa. Ohjus on perillä noin 5-10 sekunnin kuluessa laukaisuvaroituksesta.

Huntercamo
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Joulu 2018, 01:16

Re: BVR Harjoitukset 10.4.2020

Viesti Kirjoittaja Huntercamo » 11 Huhti 2020, 01:31

Hyvin ja ymmärrettävästi kirjoitettu.

Vastaa Viestiin