Uusi "pilotti"

HerbaKanki

Uusi "pilotti"

Viesti Kirjoittaja HerbaKanki » 07 Tammi 2017, 01:01

Hyvää iltaa kaikille, uusi "pilotti" ilmoittautuu.

Hieman historiaa. Lentosimut ovat kiinnostaneet jo kauan. Ensimmäinen kosketus oli jotkin hassut pelit C64 aikana, mutta Elite jäi mieleen. (Elite Dangerous oli pakko ostos) Amiga 500 antoi lisäpotkua interceptorin ja jonkun toisen pelin (jonka nimeä en kuolemaksenikaan muista) muodossa. Musitan, että siinä sai lentää mm. Panavia Tornadolla, ja oli mahdollisesti CAS tehtäviä. (hieno peli kumminkin!!) Suurin vaikuttaja kuitenkin Amiga aikoina oli "Their Finest Hour", joka oli hyvin samankaltainen PC:n Secret Weapons Of Luftwaffe, kanssa. US Navy Fighters jäi viimeiseksi simuksi moniin vuosiin. Kipinä kuitenkin paloi koko ajan. Seuraava kosketus simumaailmaan oli Aces High, johon törmasin vahingossa musitaakseni 2000 luvun alussa. Taasen tuli pitkä tauko, kunnes löysin Ässät Pilvessä pelin uudestaan, Ostin jopa joystickin, Logitechin halvimman mallin, jolla sekoilin Aces High maailmassa mistään mitään tietämättä. Taas meni muutama vuosi, kunnes tein heräteostoksen Black Shark 2. Sitä tuli pelattua, opin jopa käynnisatämään laitteen ulkoa. Olin kuitenkin malkein vannoutunut konsolipelaaja, kunnes DayZ modi pakotti PC maailmaan. Sen jälkeen muutaman vuoden sisällä on tullut hankittua DCS:ään monta modulia ja joystickikisi X55- Rhono.
Olen pelaillut muutaman vuoden itsekseni, lähinnä noita helpompia Flaming Cliffs koneita, sekä SU-25. Mig-21Bis, kuitenkin sekoitti pakan (Suomalisuuden takia) ja Hawk oli pakko-ostos.
Paljon olen DCS:stä oppinut, mutta enemmän on vielä opittavaa. Olen täällä, koska olisi hauskaa pelailla netissä tätä hienoa peliä, joka antaa mielestäni loistavat puitteet nettipelaamiseen ja näin ollen tämän hienon harrastuksen jakamiseen, muiden saman henkisten ihmisten kanssa.

Perus asiat ovat hanskassa, kone lentää sinne, minne sen haluan ja saan ohjuksetkin osumaan, varsinkin maa-kohteisiin. Olisi kuitenkin mukavaa pelata tätä hienoa peliä ja oppia lisää, muiden samanhenkisten ihmisten kanssa ja hioa taitoaja. Varsinkin ilmataistelut ovat minulle hankalia. Vaikea havaita vihollista TrackIr:stä huolimatta.

Bushmanni

Re: Uusi "pilotti"

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » 07 Tammi 2017, 12:04

Tervetuloa mukaan. Lennoista ilmoitellaan tämän foorumin kalenterin lisäksi DCS Finlandin Steam groupissa ja/tai Discord kanavalla https://discord.gg/8pPy7 . Discordissa ilmoitellaan enemmän ex-tempore lennoista ja Steamissa ja foorumin kalenterilla treeneistä ja isommista lennoista. Kaikissa näissä voi myös itse ilmoitella jos on lentämässä ja kaipaa seuraa mukaan.

Vihulaisten näkeminen on vaikeaa kuten oikeastikin mutta treeni ja zoomaus auttaa. Huono kontrasti näytössä (näytön asetukset tai halpis näyttö) tai pieni näyttö (iso etäisyys näyttöön tai vain pieni koko) ovat hardware ongelmia joille ei juuri voi mitään mutta jotka saattavat olla osa syy ongelmaan. DCS:n grafiikka asetuksia säätämällä voi spottausta helpottaa jonkin verran, esim. anti-aliasing poistaminen voi helpottaa koneiden havaitsemista. Samoin tekstuurimodit saattavat tehdä koneiden huomaamisesta vaikeaa maata vasten. TrackIR voi vaikeuttaa koneiden huomaamista ja seuraamista jos kuva heiluu (tai tärisee) paljon jolloin liikettä ei pysty havaitsemaan helposti. Tärinää voi ehkäistä lisäämällä katseen liikkeen pehmennystä. Tärkein vihulaisten havaitsemista auttava tekijä on kuitenkin zoomin käyttäminen. Zoom kontrolli kannattaa laittaa joystickiin slideriin jos vain mahdollista jolloin sitä voi nopeasti ja tarkasti säätää haluamakseen tarpeen mukaan. Kaukana olevia kohteita etsitään zoomi päällä skannaamalla ilmatilaa vihulaisen oletetusta suunnasta tai sitten vain järjestelmällisesti joka suunnasta. Tosin tällä hetkellä kohteet näkyvät tummina pisteinä horisonttia vasten vaikka kuinka kaukaa ja pisteet erottuvat paremmin ilman zoomia joten tämä tekniikka on tarpeen vain maata vasten olevia kohteita etsittäessä. Taistelussa näköyhteyden säilyttäminen hoituu osaamalla (treenattava juttu) ennakoida mistä vihua etsitään jos katseen joutui irrottamaan hetkeksi muualle.

valkyria

Viesti Kirjoittaja valkyria » 07 Tammi 2017, 12:05

Tervetuloa. kantsii liittyä tonne discordiin jos et jo ole, sielä ehkä parhaiten tulee juttua kun joku lähtee lentämään. Toinen paikka on STEAM-ryhmä. Pikku-Kalle serverillä pelaillaan melkein päivittäin tehtäviä. Sit noi harjoitukset, joita on kalenterissa on ollut tosi hyviä. Vaikka itse olen päässytkin vain muutamiin, niistä on mulle tullut tosi paljon uutta oppia joka kerta.

Shadow01

Viesti Kirjoittaja Shadow01 » 14 Kesä 2017, 13:33

Moi. Hienoa että DCS parista löytyy Suomi-yhteisö! Tässä ilmoittautuu toinen uusi pilotti 8-)

DCS on mulle melko uusi juttu. Oon lentänyt muinoin hieman Lock-on, nykyään paljon P3D. Oikeassa elämässä on kertynyt 260 lentotuntia CPL MEIR, aloitan lentoyhtiön perämiehenä vuodenvaihteessa ja muutama vuosi on taustaa ilmavoimien parissa. Joten tietopohjaa löytyy. Pitää vain opetella hävittäjätyyppi, taitolento ja ilmataistelu. Sitten voisi terästää brevityä.

Mietin kiinnostaisiko ketään toimia lennonopettajana? Kuten kokeilla lentää tuota uutta Albatrossia tandemina. Voin toki nämä jutut itsekin ratkoa ja mennä PvP:hen oppimaan asiat kantapään kautta, mutta ajattelin eka tällaista. Säästyisi muutama sata palavaa koneenrunkoa ja oliisi egologisempaa.

Ei siinä sen kummempia. Ekan vuoden tavoite on oppia pysymään hengissä ja olla ampumatta omia. Nähdään taivailla!

SHADOW01

PS. Onko muuten PvP matseissa oikeaa taistelujohtajaa, vai hoitaako tietokone sen homman niin hyvin ettei tarvita?

Bushmanni

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » 14 Kesä 2017, 17:42

Minä olen tarjonnut ilmataisteluopetusta halukkaille joten sovitaan vain aika ja laitetaan pallo pyörimään. Treeni on parasta tehdä suoraan ihmisvastustajaa vastaan ja opettajan läsnäolo loiventaa oppimiskäyrää kummasti kun samoja virheitä ei tarvitse ainakaan tietämättömyyttään toistaa uudelleen ja uudelleen. Jollet halua erikseen opetella juuri Albatrossilla ilmataistelemaan niin on paras siirtyä treenaamaan suoraan sillä koneella jota aiot varsinaisesti käyttää mutta Albatrossillakin voidaan treenata. Albatrossin taktiikat ovat lähempänä WW2 koneita kuin moderneja suihkuhävittäjiä. Albatross on parhaimmillaan itse lentämisen perusteiden opettelussa mutta siinä ei sinulla enää taida olla työnsarkaa jäljellä.

Taistelunjohtaminen on ihmisen hommaa DCS:ssä mutta se on harmillisen harvoin käytössä.

Laita privaviestiä täällä foorumilla tai Discordissa niin homma lähtee etenemään.

Vastaa Viestiin